Tuesday, December 02, 2008

3 zisha teapots from Yixing

The simple and eternal beauty of Chinese Yixing teapots is fascinating. It is so attractive that one of the best advice Teaparker gave me 6 years ago was to be very careful with them. Don't rush into teapots. The world of teapots can be as complex and tricky as the world of tea leaves. And while most tea is still just made by simple farmers, the nicest teapots are made by artists. Prices quickly get out of control and most of one's tea budget could go to the purchase of teapots if one isn't careful. Sometimes, a whole nation can be caught up in this fever, as it happened in Taiwan in the 1980s. Some people even mortaged their homes to purchase just 1 or 2 teapots! It was as crazy as the financial markets' recent wild rides.

So, since I started learning about tea, I mostly brew my teas in a porcelain gaiwan. This is the most neutral way of testing and tasting tea. Why use an Yixing teapot if you can make tea in a (much cheaper) gaiwan? The reason shouldn't be aesthetics, but taste. Because some teas do taste better when brewed in an zisha clay teapot. This is a good and easy angle to evaluate and understand teapots: does it make good tea? At least, it should be better than when made with a gaiwan. Teapots aren't 'Art', rather, they are folk art in the sense that their true value lies not in owning one, but in using it. So, it's not who made it or when that's important, but how it performs.

Function is the main criteria in my teapot selection. The clay of these 3 additional teapots is untainted zisha, fired at high temperature in a traditional kiln. The pictures were taken with today's sunlight. It looks as if they come alive. In the shade, the color of these 3 zisha teapots is the same as this Shi Piao Hu (picture right). These simple shapes are naturally elegant.

From up to down:
- He Huan Hu, 141 gr and 17 cl. Single hole. Tea pairing: roasted 'Dong Ding' Oolong.
- Shui Pin Hu, 134 gr and 13 cl. Flat, 7 holes filter. Tea pairing: roasted Oolong/Baozhong or strong tasting puerh,
- Qing Quan Hu, 210 gr and 20 cl. Single hole. Tea pairing: Roasted 'Dong Ding' Oolong.
Price: same as the zisha Shi Piao Hu in my selection.

6 comments:

geneviève meylan said...

J'aime bien la "retenue" empreinte de sagesse au sujet de ces théières avec le critère essentiel : celui du rendu du goût du thé !!!!!
Je pense aussi qu'il y a aussi le plaisir de manipuler l'objet, ce qui est très tactil et accompagne la dégustation (les sons, la chaleuzr, la forme, l'espace autour et dedans etc. )et là il y a aussi une différence entre un gaïwan et une théière, juste au niveau des manipulations de l'objet....?!je pense que là tu as plein d'expérience !

TeaMasters said...

Merci pour ton commentaire, Ginkgo. C'est très vrai ce que tu écris. La manipulation d'une théière est bien plus aisée qu'un zhong. Cela permet de déguster tranquillement, sans appréhender de se bruler les doigts ou de faire tomber couvercle. On est bien plus 'zen' avec une théière!
Sinon, concernant la 'retenue', elle aura tenu 6 ans, mais elle a pris fin cette semaine. Je vous montrerai bientôt une superbe théière pour laquelle j'ai fini par craquer.

Anonymous said...

Moi ce que j'aime dans les théières c'est leur supplément d'âme. On s'y attache beaucoup elles sont belles et participent pour beaucoup à la magie d'une tasse de thé.

En revanche au niveau de la dégustation j'ai hélas tendance à leur préférer le Zhong qui laisse plus le thé s'exprimer par lui même.

Mais la théière peut apporter des choses différentes c'est indéniable.

geneviève meylan said...

je n'ai qu'une seule théière en terre de "yixing" mais elle ne rend pas grand'chose car elle est bas de gamme aussi je ne peux pas vraiment faire des comparaisons entre les théières en porcelaine que je fais et d'autres ....mais ça m'intéresserais vraiment. De plus j'ai vu que suivant les formes et la capacité le goût du thé change même si on reste avec de la porcelaine par exemple. Bref c'est passionnant ! je me réjouis donc de voir ta théière Stéphane !

Anonymous said...

Stephane,
How do I contact you about purchasing a teapot? Cannot find an email link anywhere. Thanks!
Chris

TeaMasters said...

Chris,
Please contact me at: stephane_erler@yahoo.com